In de periode 2012 – 2013 hebben Paul Kortman en Peter Kemperman mij tijdens een 2-tal drie-daagse co-trainingen geïnspireerd en gestimuleerd tot het opstellen van mijn Persoonlijk Statuut en Ontwikkelplan; wat ik de volgende titel heb gegeven:

In een van de vele visualisatie oefeningen tijdens mijn eigen U-proces zag ik mezelf als een PRISMA.

In de periode 2017 – 2019 heb ik vanuit MindShare, verrassend anders mijn kennis, expertise en ervaring uit meer dan 25 jaar consultancy vanuit BSO / Origin, PiCompany en Trommelen & Co bv mogen inbrengen in de creatie van PRISMA voor Organisaties.

Mijn focus lag daarbij primair op de communicatie- en interventielaag met 6 kleuren voor individu en team, 3 kleuren voor het duiden van organisatiecultuur en de intergratie van een gevalideerde competentietaal op 4 ontwikkelingsniveaus en het Service Excellence toetsingskader.

Het fundament onder PRISMA voor Organisaties wordt gevormd door het levenswerk van Chris Juta (in de vorm van LEAD wat staat voor Learn, Engage, Authentic & Deliver) en Berend Jansen (in de vorm van een statistisch gevalideerde YX Company meet- en monitoring architectuur).

PRISMA voor Organisaties is een meet- en monitoring architectuur, waarmee organisaties, teams en leiders zich op een mensgerichte en data-gedreven wijze kunnen ontwikkelen, groeien, verduurzamen en koersvast worden.

WAAROM

  • Objectiveren van gedrag, cultuur en leiderschap is essentieel om ‘fact-based’ te werken en te sturen. Er zijn weinig (valide en betaalbare) meetinstrumenten die cultuur op organisatieniveau kunnen meten.
  • Mensen maken het verschil; mensen en cultuur volgen (niet zomaar) structuurwijzigingen.
  • Echte voorspellende waarde ontstaat als je weet waarom mensen doen wat ze doen.
  • Data, algoritmen en geautomatiseerde analysetechnieken spelen een steeds belangrijkere rol.

HOE

  • Met digitale vragenlijsten (invultijd: ca. 15-20 minuten per respondent) wordt een 90, 180 of 360 graden beeld gegeven op relevante aspecten van de (sub)cultuur op iedere gewenste doorsnijding van een organisatie.
  • De resultaten kunnen desgewenst worden vergeleken met relevante benchmarks en worden verrijkt met bewezen best-practices en mogelijke interventie richtingen.

WAT

  • Op basis van de verfijnde PRISMA – gedragsdata kunt u een haarscherpe diagnose van versnellers en blokkades in uw bedrijfscultuur opsporen.
  • Hierdoor kunt U problemen bij de oorzaak aanpakken in plaats van symptomen bestrijden. De resultaten van een onderzoek vormen de basis voor een betekenis gevende dialoog. Het onderliggend meet- en monitoringsysteem is statistisch gevalideerd en betrouwbaar.