logo-5-sterren-regio-nob

Aanleiding

Anja van Hout vroeg Wiebe Cnossen, Sjef van den Buys en Frans Trommelen haar team te faciliteren in een maatwerk in company programma gericht op regionale samenwerking in de 5 sterren regio Noordoost Brabant

Vraag- & probleemstelling

Het ontbreken van een heldere visie belemmert ‘het team’ met programmamanagers in uitvoering en samenwerking. Uit de 0-meting komt naar voren dat het ontbreken van een aansprekende en verbindende visie zowel door omgeving als team als een ernstig gemis wordt beschouwd.

De visie dient de identiteit van 5NOB te verdiepen en een appellerend antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Op welke deelgebieden gaat de regio zich richten (What)?
  • Met welke instrumenten en competenties gaat zij deze visie realiseren (How)?
  • Waarom kiest de wereld voor 5NOB?
  • Hoe maak je de slogan “The smartest food region in the world” waar?

Aanpak

Tijdens een eerste werkconferentie verzorgt elke programmamanager op diens eigen werkterrein een elevator pitch. Een van de programmamanagers vertelde tijdens zijn elevator pitch enorm geïnspireerd te zijn door de strip …. heel inspirerend en iets om te onthouden voor de 2e werkconferentie.

cover-van-het-verleden

Wat tijdens de elevator pitches meteen opvalt is de grote kloof te de verschillende belevingswerelden van de diverse sectoren. Als vanzelf werden de resultaten van de 0-meting hier in de dagelijkse praktijk bevestigd…….er staat een levensgrote spatie tussen de eerste en laatste twee lettergrepen van het woord samenwerken. In de praktijk werken alle programmamanagers samen bij de 5 sterren regio Noordooost Brabant, maar van echt samenwerken is niet of nauwelijks sprake.

De 2e werkconferentie gooien we het over een andere boeg. Het eerste dagdeel besluiten we de teamleden met elkaar te laten ‘speed daten’  tijdens een visuele dialoog met beide hersenhelften over “ik” en “wij” als aanjagers van de regionale samenwerking binnen de 5 sterren regio Noordoost Brabant.

speeddate-foto-1speeddate-foto-2

In het 2e (avond)dagdeel gooien we het over een andere, belevingsgerichte boeg. Eerst wordt de groep geïnspireerd met een state of art praktijkvoorbeeld van regionale samenwerking door producenten van streekproducten, die recent met elkaar een webwinkel hebben geopend met een slim logistiek concept en verdienmodel erachter.

Vervolgens wordt er, onder het mom van “the proof of the pudding is in the eating”, met diezelfde streekproducten een 4-gangendiner met en voor elkaar bereid en genuttigd.

kook-1

kook-3

kook-2

Tijdens het 3e dagdeel van de workshop wordt aan 3 tafels gewekt aan de WHY – HOW – WHAT als fundament voor de Regio Elevator Pitch (REP)  Om de toon aan te geven reiken we de deelnemers de cover al vast aan en dagen we ze uit om samen op zoek te gaan. naar de inspirerende ‘content’

cover-toekomst

Resultaat

Anja van Hout begint de REP met de  slogan “van WEI-land naar WIJ-land” welke staat voor het transitieproces wat het team heeft doorgemaakt.

anjas-presentatie

Ook geeft ze aan de naam 5 * Regio NOB niet langer de lading te vinden dekken. De nieuwe naam is al bedacht….

logo-agrifood-capital

Klik hier voor de Regio Elevator Pitch AGRIFOOD CAPITAL of the world.

Het enige wat vervolgens nog diende te gebeuren is 33 aangesloten gemeentes en hun colleges van B&W achter deze transitie te krijgen…hetgeen binnen enkele maanden zijn beslag heeft gekregen.