Groei van binnenuit interviewt bijzondere mensen die in het verleden op een onderscheidende manier hebben deelgenomen  in de diverse training- en coaching trajecten. Rachelle van der Linden, conceptontwikkelaar en oprichter van Knab . Op het hoofdkantoor van de nieuwe bank in Hoofddorp deelde de succesvolle onderneemster haar inspiratie en passie met ons.

 

DE WERELD VAN MORGEN

 

Rachelle van der Linden pronkt met inspirator Gandhi in het nieuwe hoofdkantoor van Knab in Hoofddorp.

 

 

Ze is het bewijs dat een vlinder geen ‘one day fly’ is. Op intuïtie wijst ze bedrijven gepassioneerd de weg naar een nieuwe wereld. Ze is de muterende parel in de schelp der changement. Wie of wat boeit niet zo, maar ‘waarom’ is haar drijfveer. Rachelle van der Linden ontwikkelde het concept van de Bank van de Toekomst; Knab. Waar haal je het lef vandaan om in een tijd van financiële misère te starten met een bank?

“Het kan anders. Consumenten kiezen steeds minder voor producten en steeds meer voor bezieling. We geloven in de pure oorsprong van ‘waarom’ een product ooit is ontstaan. Je moet kiezen vanuit je hart. Mensen die hier bij Knab in Hoofdorp aan de slag zijn, functioneren allemaal vanuit het geloof in onze manier van werken, zelfs de kantinebeheerder. Niet vanuit de gedachte van een product, maar vanuit de klant. Voor de nieuwe medewerkers van Knab betekent het een verandering in denken: pure mindsetting. Het is voelen, doorleven en doorgronden waar we voor staan. Lef hebben en je verantwoordelijkheid nemen.”

Voorloper
“1 juli 2009 was ik op het congres van klanttevredenheid en kwam ik in contact met René Frijters. René is CEO geweest en medeoprichter van de meest klantgerichte en innovatie broker van Nederland: Alex Beleggingsbank. In 2007 werd deze bank overgenomen door Binck Bank. We spraken op het congres over een vernieuwend concept in de financiële wereld. Nieuwe spelregels, meer transparantie, een eenduidige boodschap en vooral ’more power to the people’. We denken niet voor onze klanten, maar we denken met ze mee. In dat kleine zinnetje zit een enorm verschil.”

“Onze bank is vanaf de grond op een geheel andere wijze opgebouwd dan andere banken op deze aardbol. Dat was volgens ons de enige manier om ‘de Bank van de Toekomst’ te realiseren. Het spel is veranderd. We zijn een voorloper op waar de financiële wereld naar toe gaat. De reacties van andere banken op onze start waren overigens erg positief. Ze vinden het van lef getuigen dat we op dit moment de financiële wereld op een innovatieve manier in durven te stappen.”

‘Het geeft een kick om met bezieling en passie conventies te doorbreken’

“Bij een ontwikkeling van een concept zoals Knab, werk ik vanuit verschillende modellen. De essentie van het verhaal is hoe een netwerk is opgebouwd. Het model van Marco Derksen (van 1.0 naar 3.0, red.) is daarbij één van mijn drijfveren. Het laat heel duidelijk zien welke rol een bedrijf inneemt bij de consument. Het model visualiseert de veranderingen in de maatschappij. Ik geloof in dit model en anticipeer op wat de maatschappij verlangt van een organisatie. De kleur bekenner die ik toe pas, laat zien waar iemand voor staat. Deze twee modellen geven een concreet beeld van een startpositie en het einddoel. De uitdaging zit in de weg naar het doel. Het vormen en het operationeel maken van een filosofie.”

“Wij van Knab zijn een onderdeel van de financiën van consumenten, niet de bepalende factor. We denken onafhankelijk mee over oplossingen en faciliteren de klant. Dit is een volledig andere benadering dan de werkwijze die hedendaags door bijna alle bedrijven wordt gehanteerd. En ja, die achterhaalde filosofie moet en gaat veranderen. Dat kan alleen door dingen groots aan te pakken. Ik probeer een platform te bieden om deze transitie succesvol te begeleiden.”

Change
“Grote bedrijven zitten vast in hun eigen denkpatroon, waardoor het heel lastig is om conventies te doorbreken en een transitie te bewerkstelligen. We moeten onze nek uit steken om mee te kunnen gaan met wat de klant aan ons vraagt. Klantgerichtheid is een veel gebruikt toverwoord, maar ik zie dat maar af en toe terug bij de meeste organisaties. Consumenten zijn de afgelopen jaren met hun neus op de feiten gedrukt. Ze trappen niet meer in leuke oneliners of dure reclamespots. Er moet geloof en overtuiging zijn waar iedere handeling aan ten grondslag ligt. Die verandering is voor een groot gedeelte een menselijke omslag.”

“Het geeft een kick om met bezieling en passie deze conventies te doorbreken. Ondanks dat bij veranderingen vaak de hakken in het zand gaan, merk ik dat klanten zich niet zo bedreigd voelen als dat men vooraf denkt. Ik zie vaak dat er iets gebeurt bij mensen. Noem het een effect of een boost. Ik probeer mensen comfortabel uit hun comfortzone te halen, zodat ze vertrouwen genoeg hebben in de ‘change’ die ze willen door maken. De switch zit vaak tussen de oren. ‘Power to the people’ en ik bewaak de transitie.”

‘Alles wat je wil, kun je creëren’

Coaching
“Tien jaar geleden was ik nog werkzaam bij Essent Online. Ondanks mijn prille leeftijd wilde de hogere hand mij op een stoel binnen de directie. Ik zou de verantwoordelijkheid hebben over een groep medewerkers. Maar de vraag was of ik dat diep in mijn hart wel wilde. ‘Nee’. Ik wilde geen mensen aansturen, maar dingen echt veranderen. In die tijd heb ik bij Frans Trommelen het Personal Strategy Programma doorlopen. Het gaf me wat mee waar ik tot op de dag van vandaag nog iets aan heb. Coaching is een bewustwordingsproces. Je komt dichter bij jezelf en dat helpt je bij het maken van de juiste keuzes voor de toekomst. Je leert erkenning en waardering uit jezelf te halen. Alles wat je wil, kun je creëren. Dat was voor mij de meerwaarde van het traject.”

“Ik heb bij Essent regelmatig meegemaakt dat het gros rechtsaf ging, terwijl ik dacht dat linksom de oplossing was. Ik heb nog een aantal beargumenteerde stukken liggen om mensen te overtuigen van hun keuze. Langzaam ben ik mijn eigen filosofie gaan ontwikkelen en daar geloof ik heilig in. Ik heb destijds de volledige belofte aan mezelf afgelegd om alleen nog dingen te doen die ik leuk vind. Met bezieling en passie werken aan uitdagingen die echt een verandering met zich mee brengt.”

“Mijn missie is om processen te doorbreken. Ik heb bij Essent gezien waarom dat zo belangrijk is. Daar ontstond het lef om door te pakken. Weliswaar niet binnen Essent, maar in mijn eigen bedrijf. Uiteindelijk ben ik een gepassioneerde ondernemer geworden die 24/7 bezig is met die toekomst. Daar voel ik me gelukkig bij.”

Vlinder
“Knab is weliswaar een groot voorbeeld, maar het is zeker niet het enige wat ik met mijn bedrijf Creatinc heb gerealiseerd. Denk aan de foodsector, waarin we met DeliXL een prachtige concept tot werkelijkheid hebben gemaakt. Op dit moment ben ik samen met de Nederlandse Spoorwegen bezig om de perrons in Nederland aan te pakken. Als je ziet hoeveel mensen er dagelijks over die perrons lopen en wat er mee gedaan wordt… een mooie uitdaging!”

‘Ik ken niet altijd exact de markt waar een bedrijf zich in bevindt, maar wel hoe je echte toekomstgerichte veranderingen kunt realiseren’

“Het is niet zo dat alles wat ik aanraak in goud veranderd. Natuurlijk gaat er wel eens wat de mist in. Dat hoort erbij. Maar als je iets echt wil, dan lukt het vaak ook. ‘No mountain to high’! Je moet gewoon je nek uitsteken en ergens in geloven. En die dimensie voelen en overbrengen op anderen. Met een eenduidige missie ergens aan beginnen. Kijk, ik ken niet altijd exact de markt waar een bedrijf zich in bevindt, maar wel hoe je echte toekomstgerichte veranderingen kunt realiseren. Gehypnotiseerd of geïsoleerd door de denkwijze van het bedrijf zien mensen de echte pareltjes van de organisatie niet meer. Terug naar de bron. Uitzoeken waar de werkelijke assets zitten en dan opnieuw gaan bouwen.”

“Op dit moment ben ik twee dagen in de week op het hoofdkantoor van Knab om de transitie en de filosofie te bewaken. Het was een flinke klus en ook al begint het nu echt pas, ik ben trots op wat er nu al staat. René Frijters heeft me al enkele malen gevraagd om bij de Bank van de Toekomst te blijven werken. Maar het ligt niet in mijn aard om vijf dagen in de week voor een bank te werken. Ik bepaal liever mijn eigen werkweek en probeer te doen wat ik leuk vind. Veel mensen noemen mij een vlinder, omdat ik niet in hokjes wil leven. Ik fladder waar ik wil en vlieg van project naar project. Ik doe aan gezonde kruisbesmetting en neem de goede ideeën uit verschillende branches mee in concepten met een totaal andere achtergrond. Ik haal overal mijn inspiratie vandaan, dat is misschien wel het enige stukje continuïteit. Heerlijk.”

“Knab heeft behoorlijk wat geëist in mijn werkbelasting. De komende tijd wil ik weer wat meer aandacht schenken aan andere dingen. Zomaar een voorbeeld is een inspiratiereis voor de top uit de foodindustrie. Met een groep mensen naar New York om inspiratie op te doen en goede ideeën mee te nemen. Ook wil ik mijn kindje Creatinc.nl de aandacht geven die zij verdient. Creatinc is de personificatie van mijn verhaal. Kortom, ik ga gewoon leuke dingen doen en kijken wat morgen te bieden heeft.”

 

Kijk hier voor meer informatie over individuele coaching programma’s van GROEI.